Un veac de
singuratate
Gabriel García
Márquez
Publicat pentru prima dată în 1967, romanul "Un veac de
singurătate" a fost cel care l-a consacrat pe autorul său, Gabriel García
Márquez, ca fiind unul dintre maeştrii narativei contemporane, aducându-i în
1982 Premiul Nobel pentru literatură.
Nu
există nici timp, nici spaţiu. Generaţii, fapte, personaje se amestecă între
ele. O epocă se suprapune cu cealaltă, visul se confundă cu realitatea,
lucrurile evoluează şi, totuşi, nimic nu pare a se schimba. Totul se petrece la
limita dintre tragic si comic, dintre viaţă si moarte.O lume extravagantă, pe
cât de îndepartată de a noastră, pe atât de familiară, cuprinsă într-un vârtej
de repere care se regasesc în toate amintirile, în toate istoriile marilor
familii.
Totul începe în Macondo, un sat uitat de
lume, înconjurat de mare şi de mlaştini, care se pare că deţin o forţă
malefică, separând satul de civilizaţie. Întemeietorii acestuia sunt un grup de
oameni rătăciţi, în frunte cu Jose Arcadio Buendia şi soţia sa Ursula, aceştia
fiind şi primii Buendia faimoşi din ţinut. Pe parcursul anilor satul înfloreşte
datorită ţiganilor, care aduc obiecte ciudate pe atunci, cum ar fi magneţii,
lupa, un covor zburator,harti şi gheaţa.
De fiecare dată când aceştia vizitează orasul, Jose Arcadio intră în febra descoperirilor, îşi făce planuri şi se
izolează de lume, încercând cu încăpaţânare să redescopere câte ceva. Atunci când în Macondo este trasă calea
ferată, destinul satului se schimbă. Evenimente precum instalarea companiei
bananiere vor aduce modernizarea. Apoi, încep ploile care dureaza neaşteptat de
mult: "a plouat patru ani, unsprezece luni si două zile", timp în care se va transforma
totul în canale pline de apă murdară şi mult noroi.
După ploaie urmează o perioadă nesfârşită de secetă iar oamenii încep să moara în număr tot mai mare si satul, devine din nou aproape pustiu ca la început,
lipsit de culoare, rupt total de restul lumii.
"Primul din spiţă este legat de un copac
si furnicile incep să se înfructe din ultimul" - Melchiade
Lecturând, aceasta cartea mi-a stârnit numeroase sentimente precum: tristeţe, ură dar şi dragoste. E o tristeţe enormă printre rânduri, cel puţin aşa mi s-a parut mie, iar ideea cu peştişorii de aur sau pergamentele din camera magică a lui Melchiade – care apărea doar în faţa Aurelianilor chiar şi după moarte – m-a înduioşat, nu ştiu de ce.
Îmi place stilul în care este scris, deşi m-au ameţit un pic personajele diferite din aceeaşi familie care purtau numele părinţilor lor – Aureliano sau Jose Arcadio.
Ce m-a impresionat cel mai mult au fost ultimele pagini din
carte, în care ultimul personaj rămas, Aureliano Babilonia, citind din
pergamentele lui Melchiade unde era deja scrisă soarta lor, avea să şi-o afle şi pe a lui, dar care
depindea si de soarta satului:
“acea cetate a oglinzilor va fi ştearsă de vânt si alungată din memoria
oamenilor în clipa în care Aureliano Babilonia va fi terminat descifrarea
pergamentelor, şi că tot ce vedea scris acolo era dintotdeauna şi avea să
rămână pe veci de nerepetat, căci seminţiilor osândite la un veac de
singurătate nu le era dată a o doua şanşă pe pământ.”
Personal aceasta carte nu
mi-a provocat vreo amintire din experienţa proprie dar în schimb am invaţat că este foarte important ca oamenii să-şi aminteasca propria istorie, altfel, vor
suferi pentru ea.
Un veac de singurătate aş putea-o
compara ca forma şi stil, din sfaturile primite cu Cartea nopţilor de Sylvie Germain, cuprinzând scene
din istoria Franţei, acoperind peste un secol şi trecând prin trei mari
războaie la care a participat lumea franceză. Inspiraţia lui Aureliano când satul era invadat de insomnie “concepu formula
prin care aveau să se apere luni de zile împotriva pierderii memoriei” scriind
pe fiecare obiect denumirea lui, o pot compara cu inspiraţiile pe care le
abordează simbolişti.
În concluzie pot spune că mi-a placut această carte, si că aş dori sa o recitesc şi la o varsta mai inaintată. M-a impresionat faptul că a fost prezentat incă de la inceputurile satului Macondo pana la dispariţia lui.
"Trecutul nu e decât minciună, memoria nu are cale de întoarcere, orice primăvară trecută este irecuperabilă şi dragostea cea mai nebună şi mai statornică nu e decât un adevăr efemer."
"O singură clipă de împăcare este mai de preţ decât o viaţă întreagă de prietenie."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu